Årsdagen

Oh yes, jag har haft ett och samma jobb i nu ett år och faktum är att jag är en mycket nöjd och hårt arbetande svensk. För att ge er lite mer insikt i vad mitt jobb som konferensvärdinna går ut på så ska jag beskriva mitt jobb lite kort.

Första vakt (7-15)
Jag börjar med att slå igång datorn, diskmaskinen och skruva på kaffemaskinerna och lysen på alla våra (46) möterum. Efter det så hämtar jag pärmen med alla papper (fakturor, mötesöversikt och serveringslista). När det är gjort så är det dax att sätta ut buffén som gästerna under hela dagen får förse sig med (uppfylls ca 10ggr om dagen). När det är gjort i rätt och riktig ordning så sätter man sig i receptionen och börjar lägga in allt på gästens faktura (exempelvis möterumshyra, luncher och serveringarna som gästerna beställt in på sina rum). Samtidigt som detta sker så börjar gästerna dyka upp för att få dagens schemainfo och möterumsnummer och ställer i samma veva alla möjliga frågor. Kan handla om ljud och bild, tidpunkter för lunch, servering osv. Sedan blir man sittandes där tills dess att alla gäster kommit (runt 10 tiden) och inemellan så tar man någon servering. Efter det är det lunchtid för oss och sedan rinner tiden på med buffepåfyllning, serveringar och lunchrydd (när gästen går på lunch så tar vi väck alla koppar, glas och asketer inne på vart av rummen). Vid 2 har vi i avdelningen möte med vår chef för att gå igenom dagen och få lite info om nästkommande dag och sedan byts man av och får gå hem.

Andra vakt (12-20)
Eftersom att Fritz valt att jobba sent varje dag så togs vårt 14-22 pass bort och därmed jobbar vi som senast till 20.00 (om man inte blir satt upp som extra eller har lite flexibla vakter som jag själv har).
När man börjar tolv så är det första man gör att hoppa rätt in i lunchryddingen (finns det nåt ord för att rydda på svenska?) Man hjälper till där man ser att det behövs och dom två första timmarna går fort. Efter det är det som sagt kortmöte med allihop vilket ger en en bra översikt över dagens händelser och kommande event. Efter det så följer en hel del rydding (när gästen är klar för dagen så tar vi bort allt skit dom lämnat efter sig. Koppar och glas - ja. Men för att inte tala om alla papper och allt skräp dom lämnar efter sig). När det är klart så har vi, förutom våra fast möblerade rum, en hel del rum att rigga (när vi ställer i ordning bord och stolar i det uppsett som gästen önskar. Det kan vara hästsko, klassrumsuppsett eller teater med bara stolar). Sen ska borden torkas, disken tas, buffén ska in och det ska läggas på nya anteckningsblock med penna till varje deltagare. Det sista man gör om dagen är att kolla igenom och slå ut dagens fakturor, göra dom nya fakturorna för dagen efter och slå av allt tekniskt man på morgonen slog på.

Lite (kort) om vad jag gör om dagarna, men som dom flesta dagar så flyter det inte på riktigt så smidigt. Mellan alla dom här sakerna så ska vi även hinna med att ta några kreditkort (för dom som får avslag på faktura) och göra allt annat oväntat som under dagen dyker upp.
Det är det jag både älskar och hatar med mitt jobb. Det ger en hel del variation men också en massa avbrott under tiden som du håller på med annat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0